Stiltewandeling

Stiltewandeling met Hemelvaart  /  Dauwtrappen met Hemelvaart

Elk jaar 40 dagen na Pasen vieren christenen Hemelvaartsdag. Op deze dag herdenken christenen dat Jezus 39 dagen na zijn wederopstanding naar de hemel terugkeerde. In Nederland kennen we nog een bijzonder ritueel dat op Hemelvaartsdag wordt uitgevoerd: dauwtrappen, ofwel: voor dag en dauw opstaan om te gaan wandelen in de natuur.

In onze omgeving wordt dit zgn. dauwtrappen niet of nauwelijks gedaan.
Dauwtrappen heeft meer te maken met het vieren van de lente, dan met de betekenis wat hemelvaart die het voor christenen heeft.

Hoe is het  dauwtrappen ontstaan?
Daarvoor moeten we een tijdje terug in de tijd, naar de negentiende eeuw. Mensen geloofden toen dat met blote voeten door bedauwd gras lopen een genezende werking had. Al om drie uur 's nachts stonden mensen vermoedelijk te dansen en zingen in het natte gras. Zij vierden de heropleving van de natuur in de lente.

Je vraagt je dan wel af, wat is de link met Hemelvaart?
Die link is er eigenlijk niet. Op Hemelvaartsdag herdenken christenen dat Jezus na zijn opstanding met Pasen terugkeert naar de hemel. Die herdenking op zich heeft niets te maken met het fenomeen dauwtrappen. Toch is de ochtendwandeling juist op Hemelvaartsdag traditie geworden.

Er zijn enkele kerken in de provincie waar men wel op Hemelvaartsdag  een “stiltewandeling” doet.
Samen wandelen en deze  besluiten met een vesper (een korte viering).

Stiltewandeling Protestantse Gemeente Niekerk-Oldekerk-Faan-Enumatil
Bij de Protestantse Gemeente Niekerk-Oldekerk-Faan-Enumatil hebben we het plan opgevat om dit jaar met Hemelvaart een stiltewandeling te houden en deze af te sluiten met een vesper.
Door de coronamaatregelen kunnen we helaas geen vesper houden, maar willen we wel een stiltewandeling houden met na afloop koffie/thee to go buiten.

Startplaats en eindplaats Liudgerkerk te Niekerk
Datum: donderdag 13 mei 2021
Aanvang: 09.00 uur

Voor informatie en vragen kunt u/jij contact opnemen met:
Maja Swart, tel: 06-12804265