Taizé viering Liudgerkerk Niekerk 2 februari 2020 Taizé viering Liudgerkerk Niekerk 2 februari 2020

Achtergrond van de gemeenschap van Taizé

Taizé is een klein dorpje in Bourgondië (Frankrijk), niet ver van de beroemde stad Cluny. Daar kocht de Zwitser Roger Schutz en 1940 een huis waar hij mensen, voornamelijk Joden, opving die het oorlogsgeweld trachtten te ontvluchten.

In 1942 moest hij voor de nazi’s vluchten en keerde hij naar Zwitserland terug. Maar in 1944 ging hij opnieuw naar Taizé, waar hij zich deze keer toelegde op de verzorging van Duitse krijgsgevangenen en de opvang van oorlogsweeskinderen.

Frère (broeder) Roger, zoals Roger Schutz  gewoonlijk werd genoemd, was er sinds zijn jeugd van overtuigd dat een gemeenschappelijk leven een signaal kan zijn dat God liefde is, en alleen liefde. Nadat hij twee jaar alleen in Taizé had gewerkt, sloten zich enkele broeders bij hem aan. In 1949 legden de eerste zeven broeders de kloostergeloften af. Centraal staat daarin de boodschap van naastenliefde en barmhartigheid en hoe je die gestalte kunt geven in het leven van alledag.

Sinds die tijd is de gemeenschap van Taizé steeds verder gegroeid. Overal ter wereld zijn gemeenschappen ontstaan die leven en werken naar het voorbeeld van de communiteit van Taizé. Elk jaar gaan tienduizenden mensen, vooral jongeren, naar Taizé om inspiratie te zoeken voor hun geloof. Ze doen mee aan gespreksgroepen en de liturgische vieringen. De liturgie zoals die in Taizé wordt gebruikt, heeft navolging gekregen op tal van plaatsen in de wereld, ook in Nederland.